موضوع مقاله

ویژگی های مهم یک همایش

ویژگی های همایش چیست؟

 

ویژگی های همایش به طور کلی به عنوان یک جلسه که  چند نفر در مورد یک موضوع خاص بحث می کنند، تعریف می شود.

در یک همایش، ایده های جدید مطرح  و اطلاعات جدید در میان کارشناسان رد و بدل میشود.  در واقع  ویژگی های یک همایش علمی تجمع دانشمندان و دانشگاهیان است، که در آن یافته های پژوهش ارائه شده و یا یک کارگاه اداره میشود.

اکثر همایش ها، دارای یک یا چند سخنرانان کلیدی هستند  که سخنرانی را ارائه میدهند. سخنرانان انتخاب شده دارای شخصیت های برجسته در زمینه های مربوطه هستند  و حضورآنها به منظور جذب بیشتر مردم برای شرکت در همایش است.

 

انواع مختلفی از همایش ها وجود دارد:

جلسه، که یک گردهمایی غیر جدی و گاه به گاه و شامل تنقلات و سرگرمی است.

سمینار، منظور بحث در مورد یک موضوع خاص سازماندهی شده است. این سمینار ها  معمولا فرهنگی و در طبیعت هستند ودر پایان این سمینار رشد  اطلاعات و توانمندی های علمی از شرکت کنندگان انتظار می رود.

 

کارگاه آموزشی، فراتر از یک تجربه فیزیکی برای شرکت کنندگان با نمایش و اثبات و آموزش است.

همایش و میز گرد که  یک گردهمایی از همسالان به منظور تبادل افکار و نظرات در یک موضوع خاص است، که معمولاً سیاسی یا تجاری یا علمی است. تعداد محدودی از شرکت کنندگان در یک میز گرد حضور دارند، به طوری که هر کس می تواند با دیگران روبه رو باشد.

برای نتایج ملموس از یک همایش، باید قبلا برنامه ریزی دقیقی به خوبی شده باشد.

گردهم آیی،‌ اجتماع کردن برای بحث و گفتگو پیرامون موضوعی که اصلا” جنبه علمی تحقیقاتی نداشته باشد. مجمعی است که برگزار کنندگانش قصد آن دارند تا موضوع مورد علاقه خود را از زوایای مختلف مورد بحث و بررسی قرار دهند. مثل حضور استانداران، یا مدیران کل واحدهای یک سازمان و یا مسئولان انجمن های صنفی و تخصصی و نظایر آن …. در گردهم آیی سخرانی و یا مقالات تخصصی ارائه نمی گردد.

 

متعددی مانند کنفرانس، همایش، گردهمایی، سمینار، کنگره، سمپوزیوم استفاده می شود که از نظر فنی و اجرایی در حال حاضر در کشور ایران هیچ تفاوتی در این عناوین وجود ندارد و تعریف دقیق و مشخصی برای این واژه ها انجام نپذیرفته است. لذا از نظر برگزاری، به صورت مشخص و صریح می توان گفت که هیچ تفاوتی بین انتخاب واژه ها و عبارات فوق وجود ندارد و استفاده از عنوان کنگره، نشان دهنده بزرگتر بودن یا کوچکتر بودن و یا سطح اعتبار نیست. در پایگاه مرجع برگزاری کنفرانسها نیز، از کلیه عبارات فوق برای اشاره به یک جمع علمی استفاده می شود

همايش ( كنگره) بين

المللیمصادیق عینی بین المللی شدن یک کنفرانس:

*محورهای کنفرانس صرفا متمرکز بر معضلات داخلی نباشد

 انجمنها و تشکلهای بین المللی، کنفرانس را همراهی کرده باشند*
درصدی از مقالات از خارج از کشور ارسال شده باشد*
مستندات تبلیغاتی انگلیسی هم ارز مستندات تبلیغاتی فارسی باشد*
در نشریات معتبر بین المللی آگهی کنفرانس درج گردد*
کارگاههای آموزشی توسط متخصصان غیرداخلی ارائه گردد*
کنفرانس شرکت کننده غیر ایرانی داشته باشد*
عنوان کنفرانس در وب سایتها و دایرکتوریهای بین المللی قرار گیرد*
کنفرانس، حامیان رسانه ای بین المللی هم داشته باشد*
کنفرانس، داوران بین المللی هم داشته باشد*

وب سایت کنفرانس هم بخش فارسی و هم انگلیسی داشته باشد*

 

ویژگی های همایش خوب

سخنرانان مناسب

سخنرانان بايد آموزش دهند نه اين كه فقط صحبت كنند. سبك هاي يادگيري مختلف هستند. برخي از افراد به واسطه ديدن اطلاعات را ياد مي گيرند. برخي از راه شنيدن آن و برخي نيز بايد براي جذب اطلاعات به شيوه فيزيكي با اطلاعات تعامل داشته باشند يا كاري با آن انجام دهند. به سخنرانان خود توضيح دهيد كه يك سخنران متوسط مي تواند توجه مخاطب خود را به مدت ۲۰ الي ۳۰ دقيقه حفظ كند. يك سخنراني خوب و كمك هاي بصري ضروري هستند اما از سخنرانان بخواهيد تا فعاليتي ايجاد كنند كه حضار را با اطلاعاتي كه فرا مي گيرند به تعامل وا مي دارد. بحث هاي بررسي موردي، تجارب حل مسئله يا فعاليت هاي گروهي را پيشنهاد كنيد. قبل از رويداد با سخنرانان هماهنگي لازم را به عمل آوريد و از آنها بخواهيد تا رئوس مطالب خود را پيشاپيش ارائه كنند تا ايجاد تغييرات جزيي ميسر شود. مطمئن شويد كه روش سخنران با آنچه به مشاركت كننده وعده داده ايد هماهنگ و همانند است. نهايتاً اينكه، وقت كافي براي پرسش ها در نظر بگيريد. همه از مطرح كردن سؤالات خود در گروه بزرگ احساس راحتي نمي كنند. پس امكان آن را فراهم كنيد تا مشاركت كنندگان كارت هاي يادداشتي را به جلو بفرستند يا به جاي حركت كردن در جهت ميكروفون سالن، از ميكروفون هاي بي سيم استفاده كنيد.

 

واژه همایش؛

واژه سمینار «Seminar‌» یکی از واژه‌هایی است که نزدیک به واژه همایش در فارسی است و معنی آن در اکثر لغت‌نامه‌های فارسی به؛ دسته‌ای از دانشجویان که تحت نظر یک استاد در رشته ای خاص به تحقیق و تتبع پردازند و سخنرانی‌هایی در آن رشته ترتیب دهند و یا دوره‌ای از تحصیلات که توسط چنین دسته‌ای تثبیت شود، معنی شده است.

همچنین واژه کنفرانس «Conference / konf[e]āns» در بیشتر لغت‌نامه‌های فارسی به معنی «گردهمایی گروهی» و «سخنرانی» آمده است.

از دیگر واژه‌هایی که نزدیک به واژه همایش است، می‌توان به؛ discussion  ،symposium  ، meeting اشاره کرد.

در این مقاله، ما واژه «همایش» که امروزه بیشتر رایج است را برای واژه‌های کنفرانس و سمینار انتخاب کردیم و معانی درست دیگر را بخاطر طولانی نشدن جمله‌ها و تمرکز بیشتر روی محتوای متن، بکار نمی‌بریم.

در فرهنگ لغت کمبریج در مورد این اصطلاح گفته شده: “رویدادی که گاهی چند روز درازا دارد و در آن گروهی در مورد موضوعی خاص صحبت می‌کنند‌، یا جلسه‌ای که در آن به طور خاص مسائل تجاری به طور رسمی مورد بحث قرار می گیرد.”

به طور کلی استنباط ما از عنوان همایش، ملاقات چند یا چندین نفر برای بحث در مورد یک موضوع خاص است. همایش (کنفرانس)، اغلب با کنوانسیون «Convention / konvansiyon»، گفتگو یا سمپوزیوم اشتباه گرفته می‌شود. در حالی که یک همایش از نظر اندازه و هدف با سایر نشست‌ها، متفاوت است، می‌توان از اصطلاح همایش برای پوشش کلی این مفهوم استفاده کرد. یک کنوانسیون بزرگتر از یک همایش (کنفرانس) است. کنوانسیون، گردهمایی نمایندگان چندین گروه است.

همایش همچنین با جلسه تفاوت دارد. هر دو اصطلاح به رویدادهایی اطلاق می‌شود که در آن افراد برای بحث در مورد موضوعی خاص گرد هم می‌آیند. تفاوت این دو در اندازه آن و میزان رسمی یا غیر رسمی بودن آن است.

همایش‌ها بسیار بزرگتر و رسمی‌تر از جلسات هستند. یک رئیس واحد ناگهان می‌تواند بگوید: “من می‌خواهم در 20 دقیقه در این باره جلسه داشته باشم.” این امکان وجود دارد که بدون برنامه‌ریزی قبلی جلسه بگذارید. همایش‌ها همیشه از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند. در بیشتر موارد، ما همایش‌های داخلی را برگزار نمی‌کنیم‌، بلکه در مراکز یا هتل‌های بزرگ برگزار می‌کنیم. از طرف دیگر، جلسات معمولا در دفتر کار یا احتمالاً در یک کافه نزدیک است.

اهداف همایش الگوی انواع همایش؛

در یک همایش، ایده‌های نوآورانه مطرح می‌شود و اطلاعات جدید بین متخصصان رد و بدل می‌شود. هدف همایش می‌تواند یکی از موارد زیر باشد؛

  • ویژگی های همایش ؛ تجمع دانشمندان یا دانشگاهیان است که در آن یافته‌های تحقیق ارائه شده یا کارگاهی در آن برگزار می‌شود.
  • ویژگی های همایش  برای افرادی که در یک شرکت یا صنعت مشابه کار می‌کنند، برگزار می‌شود. آنها گرد هم می‌آیند تا درباره روندها و فرصت‌های جدید مربوط به تجارت بحث کنند.
  • همایش تجاری؛ در مقیاس بزرگتر برگزار می‌شود. علاوه بر تجار، افراد زیادی نیز هستند که با فروشندگان ارتباط برقرار کرده و ارتباطات جدیدی برقرار کرده‌اند. چنین کنفرانسی شامل کارگاه‌های آموزشی و ارائه مقاله سفید(1) است.

از انواع دیگر همایش می‌توان به؛

  • کنفرانس صلح؛ هنگامی که بین دو کشور درگیری وجود دارد ، رهبران ، نمایندگان یا دیپلمات های آنها ممکن است ملاقات کنند. هدف آنها پایان دادن به درگیری است. (ممکن است نماینده یک کشور بی طرف نیز حضور داشته باشد.)
  • همایش خبری؛ این اتفاق زمانی می‌افتد که شخص برجسته‌ای با روزنامه‌نگاران مصاحبه می‌کند. در پایان بیانیه، معمولاً دوره‌ای وجود دارد که طی آن روزنامه‌نگاران می‌توانند سوالات خود را مطرح کنند.
  • کنفرانس نویسندگان؛ نویسندگان دور هم جمع می‌شوند تا آثار خود را مرور کرده و احتمالاً تغییرات یا بهبودهایی را پیشنهاد دهند. اینگونه همایش‌ها برای ملاقات با نمایندگان‌، ویراستاران‌، ناشران و سایر متخصصان عالی ست.

عدم توافق در باره یک موضوع در همایش با نشست‌های سنتی متفاوت است، زیرا همایش به شکل کنونی، از هزینه‌های سنگین، سلسله مراتب سازمانی از بالا به پایین و مسایل حمایت‌گرایانه جلوگیری می‌کند. همه شرکت‌کنندگان در همایش به اندازه هم در مورد موضوع آگاهی دارند و بحث در حالت باز دنبال می‌شود. (معمولاً بدون صحبت یک سخنران در جمع)

اکثر همایش‌ها دارای یک یا چند سخنران اصلی هستند که سخنرانی اصلی را ارائه می‌دهند. این موارد در همایش‌های دانشگاهی و تجاری رایج است. سخنرانان انتخاب شده شخصیت‌های برجسته‌ای در زمینه‌های مرتبط هستند و حضور آنها به منظور جذب افراد بیشتر برای شرکت در همایش است.

 

اهداف واضح

اولین قدم در برگزاری هر همایش یا سمیناری، تعیین استراتژی و اهداف واضح است. باید مشخص شود که هدف اصلی از برگزاری رویداد چیست و و دقیقا چه انتظاری از نتیجه آن داریم؟ آیا اهداف برگزاری همایش موفق، بازاریابی، ارتقاء دانش، جذب مشتری یا تقویت شبکه ارتباطات است؟

تعیین اهداف واقعی کمک می‌کند تا بتوان انتظارات مخاطبان را برآورده کرد و همچنین به انتخاب موضوعات و محتواهای مرتبط با هدف پرداخت. به این صورت با بررسی و برنامه‌ریزی دقیق این موضوع محتوای همایش و سمینار برای مخاطب کاملا مفید خواهد شد و اهداف شما نیز از برگزاری سمینار به طور کامل پوشش داده خواهد شد.

تحقیق و شناخت مخاطبان

شناخت دقیق مخاطبان هدف از مهم‌ترین عوامل در برگزاری همایش و سمینار موفق است. باید به دقت مشخص شود که مخاطبان هدف اصلی ما چه کسانی هستند و چه نیازها، مشکلات و انتظاراتی دارند؟

با انجام تحقیقات کافی و مشاوره با متخصصین می‌توان به شناخت بهتری از مخاطبان دست یافت و محتواهای مناسبی ارائه کرد که به نیازها و انتظارات آن‌ها پاسخ دهد. شاید این موضوع به نوعی مهم‌ترین بخش چک لیست برگزاری همایش شما باشد.

انتخاب موضوع و محتوای سمینار

انتخاب موضوع جذاب همایش و متناسب با نیازها و مشکلات مخاطبان از اهمیت بسیاری برخوردار است. موضوع همایش باید مرتبط با حوزه‌ی تخصصی رویداد باشد و قابلیت جذب مخاطبان را داشته باشد. همچنین، باید محتواهایی را برای ارائه به مخاطبان انتخاب کنید که به‌طور کامل به اهداف همایش پاسخ دهند و اطلاعات به‌روز و جذابی را ارائه دهند.

پیشنهاد می‌کنم به طور شفاف بررسی کنید و آگاه باشید که مخاطبین حوزه شما به دنبال چه چیزی هستند یا به عبارتی به طور دقیق درد آنها را شناسایی کنید و بعد در برگزاری همایش به آنها درمان بدهید. از این طریق سمینار و همایش شما بیشترین نتیجه و بازخورد را خواهد داشت.

جذابیت برنامه و سخنرانان

برنامه‌ریزی دقیق برنامه برگزاری همایش و انتخاب سخنرانان متخصص و معتبر از اهمیت بالایی برخوردار است. برنامه همایش باید منسجم و با کیفیت باشد تا مخاطبان از شرکت در همایش لذت ببرند و از برنامه‌های متنوع و جذاب بهره‌مند شوند.

همچنین، انتخاب سخنرانان با تجربه و تخصص مرتبط با موضوع همایش می‌تواند به جلب توجه و رضایت مخاطبان کمک کند.

 
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
نام

پیام ارسال کنید

با ما در ارتباط باشید !

درباره ما :

ما از نوآوری و پیشرفت های جدید در فناوری و تجارت حمایت می­کنیم، ما خدماتی را ارائه می دهیم که سلامت، ایمنی، کیفیت و مدیریت را بهبود می­بخشد. به این ترتیب ما به موفقیت بیشتر مشتریان و ذینفعان خود کمک می­کنیم و همچنین عملکرد ما موجب اعتماد بیشتر به محصولات و خدمات ارائه دهندگان و ایجاد زنجیره های ارزش افزوده جهانی در جریان کالا می­گردد، تلاش ما کیفیت بالاتر زندگی را ایجاد می­نماید.

خدمت ما :

توسعه راه حل هایی برای رشد و ارتقاء سازمان ها به صورت پایدار است، ما معتقدیم که پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی به طور ذاتی باهم در تعامل هستند.

پیوند مفید :

ما عملکرد محور هستیم و مسئولیت های خود را می­پذیریم و اشتباهات را فرصت هایی برای انجام بهتر آن در نظر می گیریم،جهت گیری عملکرد های ما، مرجع رضایت مشتریان و موفقیت کار ما است.

تماس با ما :

آدرس: میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، خیابان سلیمان خاطر، ساختمان 37 طبقه 5 واحد 1
تلفن: 02188847964 – 02188847669