برگه اول
عوامل موئثر در از نظر صدرا که باعث میشود تا بعضی از کسب و کارها موفق شوند و برخی دیگر شکست بخورند؟ چرا برخی از مردم در فرهنگها و یا مناطق خاص عملکرد بهتری نسبت به افراد دیگر دارند؟ در یک کسب و کار آن قدر عوامل مهم زیادی وجود دارند که بیشتر اوقات دیدن یاسمن در میان صنمها دشوار است. علاوه بر این، اینکه همهی افراد گروه را به مسیر مشخصی هدایت و توجهشان را روی ملزومات صحیح متمرکز کنید نیز بسیار دشوار است، بنابراین در این مقاله از بنیاد آموزش مجازی ایرانیان قصد داریم به مطالعه و بررسی عوامل موثر در رونق کسب و کار از نظر صدرا بپردازیم.
– فرهنگ به الگوها و عقاید مرسوم که تاثیر مهمی در ارزشها، ادراک، ترجیحات و رفتار افراد دارد اطلاق میشود. فرهنگ و کسب و کار از بسیاری جهات نقاط ارتباطی دارند.
– از نظر صدرا افرادی که به صورت سنتی با کسب و کارها عجین هستند گرایشات کسب و کارانه دارند و کارمندی را چیزی محقر میدانند.
– فرهنگ کسب و کار، افراد را از محافظه کاری و گرایشات به شغل کارمندی به دور میکندو موجب ایجاد رونق کسب و کار .
– فرهنگ مصرفگرایی از نظر صدرا تامین که در آن مردم کالاهای مادی را بیشتر طالب هستند، کسب و کار را حوزهای معرفی میکند که در آن درآمد کاسبی بیشتر از کارمندی است.
– افرادی که با شغلهای استخدامی و یا خدمات دیگر درگیر هستند به فرزندان خود فشار میآورند تا شغل امن و ثابت برای خود انتخاب کنند و روح کسب و کار را از همان ابتدای کودکی در خود از بین میبرند.
– از نظر شرکت صدرا فرهنگ صرفهجو که در آن مردم کمتر خرج میکنند و بیشتر برای روز مبادا پسانداز مینمایند، آنها کارآفرینی (نوآوری) را امری پرریسک و پرخطر میداند و بر این باور است که عواید شغل ثابت و امن بسیار بیشتر از کسب و کار (کسب درآمد) و عاملی موئر در رونق کسب و کار شخصی است.
– شرایط ناپایدار سیاسی که در آن سیاستهای دولتی مدام در حال تغییر است، آنها را (کسب و کار) دلسرد می کند و باعث میشود که سرمایهگذاران نسبت به امنیت سرمایه خود واهمه داشته باشند.
– حمایت دولتی برای توسعه اقتصادی از طریق توسعه زیرساخت، تسهیلات، پارک های علم و فناوری و هر آنچه مشوق کسب و کار است.
– مالیات زیاد که میتواند سود را کم کند، معمولاً کارآفرینان را دلسرد میکند. از طرف دیگر، معافیتهای مالیاتی مشوق کسب و کارها و استارتاپها میباشد. (مدیریت)
– دسترسی به زیرساختها و خدمات همگانی همچون جادههای خوب، برق، امکانات ارتباطی و عدم وجود فساد و کاغذ بازی برای دسترسی به تسهیلات ذکر شده معمولاً کارآفرینان را تشویق و جذب میکند.
– آزادی اقتصادی با قانونگذاری مطلوب و موانع کم به منظور راهاندازی کسب و کار مشوق کارآفرینان است.
– اقتصاد عامل بسیار مهمی است که بر کسب و کار (کسب درآمد) مؤثر است.
– قدرت خرید عمومی مردم که با سطح درآمد و رفاه اقتصادی منطقه مشخص میشود، نقش مهمی بر موفقیت در کسب و کار دارد.
– در زمان رکود اقتصادی، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و عدم تمایل به سرمایه گذاری، کسب و کارها با واکنش منفی مواجه میشوند.
– در اقتصاد معیشتی بیشتر مردم با کشاورزی درگیر هستند، محصول خود را مصرف میکنند و مابقی را با کالاها و خدمات ساده مبادله میکنند.
۱.برخوداری از یک شخصیت محکم و دوستداشتنی:
احترامی که به دنبال اعتمادِ سایرین ایجاد شود، پایه و اساس قدرتمندی برای زندگی و روابط کاری و شخصی شماست. رعایت انضباط شخصی و داشتن صداقت باعث میشود، فرصتهای زیادی به روی شما گشوده شود. وقتی دیگران شما را فردی امین و راستگو بدانند بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد و شما را قبول خواهند داشت.
۲. توجه بی چون و چرا به آموزش:
پژوهشها نشان میدهد، بالاترین میزان حقوق دریافتی متعلق به افراد تحصیلکرده یا دارای دانش و مهارت است. یک فرد تحصیلکرده با دانش، بینش و آگاهی نسبت به زمینهی کاری خود، از روندها و تغییرات آن مطلع است؛ بنابراین آموزش مسئلهای است که در طول زندگی باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.
۳. گسترش ارتباطات:
گسترش دایرهی ارتباطات بسیار مهم است. این کار به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد و شما باید دائما در حال افزایش میزان ارتباطات خود باشید. در این صورت با افراد زیادی آشنا خواهید شد که هر یک به نوبهی خود میتوانند در موقع لزوم به یاری شما بیایند و به موفقیت و پیشرفتتان کمک کنند.
۴.کسب مهارت:
یکی از عوامل موفقیت داشتن مهارت است. هر چقدر مهارتهای بیشتری داشته باشید، فرصتهای بهتری برای رشد و پیشرفت در شغلتان خواهید داشت. شما میتوانید از طریق مطالعه یا کسب تجربیات مختلف، مهارتهای خود را افزایش دهید.
۵.پولدار بودن:
مدیریت پول و دارایی بسیار مهم است. اگر به میزان کافی پول داشته باشید میتوانید از فرصتهای پیش روی خود استفاده کنید. برای مثال اگر از شغلتان رضایت نداشته باشید، اما به درآمد آن نیاز داشته باشید به راحتی نمیتوانید موقعیت خود را تغییر دهید، اما اگر امکانات و گزینههای مختلفی پیش رو داشته باشید در این صورت قادر خواهید بود آزادانهتر عمل کنید.
۶. برخورداری از عادات کاری خوب:
این عادت به معنای اولویتبندی مناسب کارها و فعال بودن است و بهرهوری را بالا میبرد. ظرفیت شما برای افزایش میزان بازگشت به موقع سرمایه این امکان را به شما میدهد تا در زمان کمتر، دستاوردهای بیشتری داشته باشید. مرتب و منظم بودن و دقت داشتن در کارها باعث موفقیت میشود.
۷.داشتن ظاهر مناسب:
مانند انسانهای موفق لباس بپوشید. این یک حقیقت است که ظاهر افراد بر زندگیشان اثر دارد و افراد بر اساس ظاهرشان قضاوت میشوند. یکی از بهترین راههایی که میتوانید خودتان را به بهترین نحو به دیگران نشان دهید، ایجاد یک تصویر مثبت از خودتان است؛ بنابراین ارزش دارد که کمی از وقتتان را صرف رسیدن به ظاهرتان بکنید.
۸. مثبت اندیشی:
شما این قدرت را دارید تا فارغ از هر مسیری که در آن هستید، مثبتاندیش باشید. باید سعی کنید در هر شرایطی جنبهی مثبت ماجرا را ببینید و به پیش بروید. یک دیدگاه مثبت ذهنی هم در زندگی کاری و هم شخصی برای شما بسیار مفید خواهد بود.
۹.افزایش خلاقیت:
خلاقیت یکی از مهمترین عوامل موفقیت در زندگی است و بهترین راهی است که میتوانید به کمک آن همراه با کار مداوم در سریعترین زمان ممکن به اهداف خود دست یابید. به یاد داشته باشید گاهی داشتن تنها یک ایده میتواند منجر به ثروتآفرینی شود. اکنون تصور کنید، ایدههای فوقالعادهای در سر دارید.
به طور کلی عوامل محیطی موثر بر کسب و کار از دو دسته عمده محیط خرد و محیط کلان تشکیل می شود.
محیط خرد از آن دسته از بازیگران نزدیک به شرکت تشکیل می شود که بر توانایی شرکت در خدمت رسانی به مشتریان، خود شرکت، نیروی انسانی، زیرساخت، تجهیزات، دانش سازمانی، فرآیندهای داخلی، مدیریت.
محیط کلان از نیروهای اجتماعی، اقتصادی، طبیعی، فناوری، رقبا، سیاسی و فرهنگی بزرگتری تشکیل می شود که بر نیروهای محیط خرد اثر گذار است.
دو عامل بسیار مهم وجود دارند که می توانند بر روی هر کسب و کاری تاثیر گذار باشند؛
نیروی انسانی به عنوان عوامل مهمترین عامل امروزه برای بیشتر کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نیروی انسانی شما بزرگترین منبع شما هستند.
زیر ساخت های کسب و کار صرف نظر از مدل کسب وکار آن، باید در محیط پیرامون آن وجود داشته باشد. برای مثال؛
درنهایت بمنظور تعیین ضریب اهمیت هریک از این ابعاد از تجزیه و تحلیل آنتروپی شانون استفاده گردیده که بر این اساس، زیرساخت فنی و ارتباطات بعنوان مهمترین فاکتور در توسعه کسب و کارهای اینترنتی در ایران شناخته شده است.
برای افزایش موفقیت، بهبود و ارتقاء عملکرد سازمانها؛ همواره بایستی به نیازهای آموزشی و توسعه توانمندهای نیروی انسانی توجهی ویژه داشت. اگر آموزشهای مرتبط با نیازهای کارکنان بتواند با انتقال مفاهیم موجب ایجاد ذهنیت مهارت محور آنها شود؛ احتمال موفقیت سازمانها بیشتر خواهد شد.
بیشتر سازمانها بخش آموزش و توسعه را مرتبط با فعالیتهای بخش منابع انسانی میدانند. بسیاری از سازمانها آموزش نیروی خود را جزئی لاینفک برای پیشرفت و توسعه میدانند زیرا باوجود رشد علم و فناوری، اشکال نوین سازمانی برای هماهنگی با این پیشرفت بیشازپیش نیاز به آموزش و بازآموزی نیروی انسانی احساس میشود.
با توجه به وجود نیاز به آموزش نیروی انسانی اگر بخواهیم در این زمینه به تکنیکهای آموزشی موجود اشارهکنیم بایستی بگوییم این تکنیکها شامل ایجاد تغییرات در زمینههایی ازجمله؛
برای اینکه آموزش به نیروی انسانی مؤثر و با برنامه باشد نیازمند این است که از محتوای ارزشمند و مناسب برخوردار باشد و در یک اتمسفر آموزشی مناسب این آموزش صورت پذیرد.
مدیریت موثر کسب و کار برای صاحبان مشاغل از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو در این مقاله به توضیح نحوه مدیریت موثر کسب و کار پرداخته شده است.
کسب و کار به زبان ساده عبارت است از:
“مبادله کالاها و خدمات با هدف اصلی کسب سود که شامل ریسک و سرمایه گذاری در زمان، ایده ها و امور مالی می شود”
همچنین طبق گفته ریچارد برانسون:
“اگر بتوانید یک کسب و کار را به خوبی اداره کنید، می توانید هر کسب و کاری را به خوبی اداره کنید.”
هر کسب و کاری، اعم از کوچک، بزرگ یا مشاغل آنلاین بدون؛
تغییرات در بخش فناوری می توانند بسیار بزرگ و تاثیرگذار باشد. تکنولوژِ از عوامل محیطی خارجی است، این عوامل علاوه بر ابزارها و تجهیزات جدید شامل رویکردهای جدید نیز می شوند. عوامل تکنولوژیک نمونه هایی از فرصت ها و تهدید ها می باشند که شرکت ها بهنگام تدوین استراتژی ها باید آن ها را مورد توجه قرار دهند.
در مورد عوامل محیطی خارجی رقبا، شما باید بدانید غالبا رقبا استراتژی ساده و مشابهی دارند. آنها هر لحظه با این فکر از خواب برمیخیزند که؛
آنها مدام به این میاندیشند که چطور میتوانند سهم بازار شما را از آنِ خود کنند و آن را برای همیشه نگه دارند.
ماهیت عوامل سیاسی برای کسب و کارها مهمترین ملاحظه در صورت بندی استراتژی شرکت به شمار رفته و ملاحظات سیاسی، عوامل قانونی یا دولتی که کسب و کار باید یا می خواهد در قالب آن به عملیات مبادرت ورزد را شامل می شود. دولت ها و نهاد های دولتی در زمره مراجع اصلی هستند که مقرراتی را تدوین می نمایند، مقرراتی را حذف می کنند، کمک های دولتی پرداخت می نمایند. که البته هر کدام با توجه به زمان متغیر هستند.
عوامل اجتماعی به مواردی از جمله؛ باورها، ارزش ها، نگرش ها، تئوری ها و سبک زندگی کسانی را که در محیط خارج سازمان هستند در بر می گیرد که این عوامل خود از؛
عوامل اقتصادی بیشتر به تشریح مولفه های اقتصادی می پردازند. در این دسته از عوامل بیشتر به مسائل جامعه چگونه کالاها و خدمات مختلف را تولید، توزیع و استفاده میکند، پرداخته می شود، از این رو باید روندهای اقتصادی در بخش هائی که بر صنعت مورد نظر اثر می گذارد درک شود.
معمولاً در بررسی محیط خارجی از تجزیه و تحلیل (عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی) استفاده می شود. این عوامل به صورت مجموع های کامل، مرتبط با هم در نظر گرفته میشوند که به دلیل سرعت تغییرات و تاثیراتی که بر بازار کسب و کار جهانی دارند، اهمیت زیادی دارند. پایش دقیق این عوامل منجر به فرصت های عمده کسب و کار یا تعیین تهدیدات بالقوه میشود.
برای اینکه یک کسب و کار بتواند با توجه به شرایط مختلف به حیات خود ادامه دهد و پیشرفت کند نیازمند این است بتواند در هر شرایطی برنامه ای مقتضی این عوامل محیطی داشته باشد.
لازم به ذکر است عوامل داخلی تحت کنترل کسب و کار است و می تواند با توجه به کار گیری شیوه های تعریف شده تغییرات لازم را در آنها جهت بهبود ایجاد کند.
عوامل خارجی غالبا عوملی هستند که کسب و کار توانایی ایجاد تغییر و کنترل را بر روی آنها ندارد و غالبا بایستی با توجه به آن تغییرات خود را مطابقت دهد.
غالبا هر کسب و کار نیاز دارد سه سناریو را برای خود تعریف کند؛
همین امر باعث می شود در زمان ایجاد تغییرات عوامل خارجی که شما کمترین کنترل را دارید کسب و کار شما کمترین آسیب را بیبند و آمادگی لازم را داشته باشد.
یکی از مهمترین عواملی که میتواند بر رشد کسب و کار و بالندگیاش تاثیر بسزایی داشته باشد، بهکارگیری سبک مدیریت مشارکتی در سطوح مختلف سازمان است. در مدیریت مشارکتی، کارکنان و پرسنل در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها دخیل بوده و ایدهها و نظرات آنها مورد توجه قرار میگیرد.
مدیریت مشارکتی به عنوان یکی از رویکردهای نوین مدیریتی، بر مبنای درگیر کردن کارکنان در تصمیمگیریها و اداره امور سازمان شکل گرفته است. در واقع، مدیریت مشارکتی با اتکا به ظرفیت و توانمندیهای کارکنان و بهرهمندی از دیدگاهها و ایدههای ارزشمند آنها، سعی دارد زمینه مشارکت و درگیری بیشتر پرسنل را در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها فراهم سازد. از جمله شرکتهای شناخته شدهایی که از مدیریت مشارکتی استفاده میکنند میتوان موارد زیر را نام برد:
برقراری ارتباط مستمر و موثر با مشتریان، نقش بسزایی در جلب رضایت و وفاداری آنها داشته و در نتیجه منجر به رشد کسب و کار میشود. شناخت دقیق نیازهای مشتریان، رفع سریع مشکلات آنها و ارائه خدمات پس از فروش مناسب، از جمله راههای اصلی برقراری ارتباط مطلوب با مشتریان است که تاثیر مستقیمی بر روند رو به رشد کسب و کار دارد.
ارتباط موثر و دوسویه با مشتریان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر موفقیت و رشد هر کسب و کاری محسوب میشود زیرا مشتریان وفادار و راضی، بهترین سفیران برای معرفی و تبلیغ برند به دیگران بوده و نقش بسزایی در جذب مشتریان جدید دارند. همچنین حفظ مشتریان فعلی همواره سودآورتر و کم هزینهتر از جذب مشتریان جدید است.
برای برقراری ارتباطی موثر و باکیفیت با مشتریان، نیاز است تا اقدامات زیر صورت پذیرد:
با پیادهسازی اقدامات فوق، زمینه جلب رضایت و وفاداری برای مشتریان فراهم شده و کسب و کارها میتوانند انتظار رشد و توسعه پایداری را داشته باشند. در کشور عزیزمان ایران نیز اهمیت برقراری ارتباط دوسویه و موثر با مشتریان بر کسی پوشیده نیست. با توجه به شرایط خاص اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر کشور، برقراری چنین ارتباطی مستلزم توجه به نکات زیر است:
بکارگیری این نکات در کنار سایر الزامات ارتباط موثر با مشتری، میتواند زمینهساز موفقیت بیشتر و رشد کسب و کارهای ایرانی در جلب رضایت مشتری و در نتیجه رسیدن به رشد و بالندگی باشد.
ترویج فرهنگ نوآوری و خلاقیت در کسب و کار، بستر مناسبی را برای ظهور و بالندگی ایدههای نو و راهحلهای خلاقانه فراهم میسازد. وجود چنین فرهنگی، موجب توسعه محصولات و خدمات، کاهش هزینهها، بهبود کیفیت و در نهایت پیشرفت و رشد کسب و کار خواهد شد. مدیران باید با حمایت از ایدههای نوآورانه و پاداش دادن به نوآوریهای موفق، زمینه لازم برای تقویت فرهنگ نوآوری را فراهم کنند.
نوآوری و خلاقیت، خون حیاتی هر کسب و کار پویایی بهشمار میرود. اما تحقق نوآوری مستلزم وجود فرهنگی حمایتگر از خلاقیت و نوآوری در سازمان است. مدیران میتوانند با اقدامات زیر زمینهساز شکلگیری چنین فرهنگی شوند:
یکی از حوزههایی که سرمایهگذاری در آن، بازدهی بالایی برای رشد کسب و کار به همراه خواهد داشت، بازاریابی و تبلیغات است. هزینه کردن مناسب در راستای بازاریابی و برندسازی، باعث افزایش آگاهی، جذب مشتری جدید و در نهایت رشد فروش و درآمد کسب و کار خواهد شد. مدیران باید برنامه بازاریابی مدون و هدفمندی داشته باشند و متناسب با آن سرمایهگذاری کنند.
سرمایهگذاری در بازاریابی و تبلیغات، یکی از مهمترین و حیاتیترین عوامل تاثیرگذار بر رشد و موفقیت کسب و کارهاست. زیرا هدف اصلی بازاریابی، معرفی محصولات و خدمات به بازار هدف و در نهایت جذب مشتری جدید و افزایش فروش است. بدون سرمایهگذاری کافی و بهینه در این حوزه، دستیابی به اهداف کمی و کیفی فروش و درآمدزایی، غیر ممکن خواهد بود.
به عنوان مثال اگر کسب و کاری بتواند با سرمایهگذاری 100 میلیون تومانی در بازاریابی، فروش سالانه خود را از 10 میلیارد تومان به 15 میلیارد تومان افزایش دهد، بازگشت سرمایه بسیار عالی خواهد داشت.
در مجموع سرمایهگذاری صحیح و بهینه در بازاریابی، ضامن رشد و شکوفایی هر کسب و کاری است که مدیران باید برنامه مشخصی برای آن داشته باشند.
به نظر شما مهمترین اقلام سرمایهگذاری در بازاریابی به منظور رشد کسب و کار کدامها هستند؟
شاید دانستن این موارد در ایران در زمینه سرمایهگذاری در بازاریابی خالی از لطف نباشد:
امروزه بهرهگیری از فناوریهای روز دنیا در کسب و کارها، نه تنها یک انتخاب، بلکه یک ضرورت برای بقا و رشد آنها محسوب میشود. دنیا در عصر دیجیتال حرکت میکند و کسب و کارها برای پیشرفت باید گامهای خود را با آن هماهنگ کنند.
استفاده از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ، اینترنت اشیا، فناوریهای ابری و الگوریتمهای پیشرفته موجب میشود تا کسب و کارها بتوانند بهرهوری و کارایی خود را به شکلی چشمگیر افزایش داده و هزینههای عملیاتی خود را کاهش دهند. همه این موارد به نوبه خود زمینه را برای رشد شتابان و مقیاسپذیری کسب و کارها فراهم میسازد. بنابراین، دوری از فناوریهای نوین، برابر است با محکوم کردن کسب و کار به توقف و حتی شکست در بازار پر رقابت امروز. از مهمترین فناوریهای نوینی که کسب و کارها باید برای رشد و توسعه خود به آنها توجه نمایند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱. هوش مصنوعی و ماشینلرنینگ
این فناوریها قادرند الگوها و روندهای مختلف کسب و کار از جمله رفتار مشتریان را تحلیل و پیشبینی کرده و به تصمیمگیری بهینه کمک کنند. از جمله شرکتهایی که از این فناوری استفاده میکنند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۲. اینترنت اشیا (IoT)
اتصال تجهیزات و ماشینآلات به اینترنت به منظور جمعآوری داده و کنترل از راه دور آنها.
۳. فناوریهای ابری
استفاده از زیرساختها و سرویسهای نرمافزاری در ابر به جای سرورها و تجهیزات فیزیکی داخلی.
۴. تحلیل دادههای بزرگ (Big Data)
تحلیل حجم بسیار بالایی از دادهها به منظور الگویابی و شناسایی بینشهای کسب و کاری عمیق
۵. بلاکچین
فناوری ثبت تراکنشها بدون نیاز به واسطه، کاربردهای بسیار زیادی در حوزههای مختلف دارد.
امروزه دادهها ارزشمندترین دارایی هر سازمانی محسوب میشوند. در واقع دادهها میتوانند به نفت قرن 21 یا به اصطلاح طلای سیاه تشبیه شوند. حجم عظیمی از دادهها که به صورت روزانه در کسب و کارها تولید میشود، حاوی بینشها و الگوهای با ارزشی هستند که در صورت تحلیل و بهرهبرداری صحیح، میتوانند موجبات پیشرفت و رشد کسب و کار را فراهم سازند.
دادهها میتوانند در حوزههای مختلفی مانند الگوهای رفتاری مشتریان، روندهای فروش، ظرفیت بازار و … مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و به طراحی محصولات جدید، هدفگذاریهای فروش و بازاریابی، شناسایی فرصتهای جدید و تصمیمگیریهای آگاهانهتر کمک کنند.
بنابراین مدیریت صحیح دادهها نقش کلیدی در توانمندسازی کسب و کارها و هدایت آنها به سوی موفقیت و رشد پایدار دارد.
به نظر شما مهمترین دادههایی که کسب و کارها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند تا بتوانند تصمیمگیریهای استراتژیک خود را بهبود بخشند، کدامها هستند؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
زنجیره تامین شامل کلیه فعالیتهایی است که منجر به تبدیل مواد خام به محصول نهایی و تحویل آن به دست مصرفکننده میشود. مدیریت اثربخش زنجیره تامین یک مزیت رقابتی مهم برای کسب و کارها محسوب میشود.
بهینهسازی زنجیره تامین از طریق حذف عملیات غیرضروری، استفاده از فناوریهای نوین مانند IoT ،هوش مصنوعی و بلاکچین، به افزایش کارایی، کاهش هزینهها، تسریع در تحویل محصولات و در نهایت افزایش سودآوری و رشد کسب و کار منجر میشود.
برای استارتاپها که معمولا با محدودیت منابع مواجه هستند، بهینهسازی زنجیره تامین اهمیت دوچندانی دارد. استفاده از راهکارهایی مانند تامین مواد اولیه به صورت مشترک با دیگر استارتاپها، برونسپاری فعالیتهای غیرضروری و استفاده از فضاهای اشتراکی، میتواند در کاهش هزینهها و تمرکز بر فعالیتهای اصلی، نقش مهمی ایفا کند.
در مجموع، مدیریت کارآمد زنجیره تامین یکی از کلیدهای موفقیت و رشد تمامی انواع کسب و کارها، به ویژه استارتاپها، به شمار میرود. از شرکتهای شناخته شدهای که از مدیریت زنجیره تامین بهره میبرند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
تحقیق و توسعه یکی از مهمترین بخشهای هر کسبوکاری بهشمار میرود که نقش بسزایی در پویایی، رقابتپذیری و رشد آن دارد. فعالیتهای تحقیق و توسعه شامل طیف گستردهای از موارد، از جمله مطالعه و شناخت بازار و نیازهای مشتریان گرفته تا طراحی و توسعه محصولات جدید یا بهینهسازی محصولات و خدمات موجود میشود.
شرکتهایی که بودجه و سرمایه کافی در بخش تحقیق و توسعه خود میگذرانند و این بخش را به صورت راهبردی و بلندمدت تقویت میکنند، اغلب شاهد رشد و شکوفایی چشمگیری در کسبوکار خود هستند. زیرا همواره چند قدم جلوتر از رقبا بوده و با توسعه محصولات و فناوریهای نوآورانه، سهم بازار خود را افزایش میدهند.
بنابراین سرمایهگذاری مداوم و بلندمدت در بخش تحقیق و توسعه، یکی از ملزومات رشد و ماندگاری کسبوکارها در بازار رقابتی امروز است.
از مهمترین مواردی که استارتاپها و کسبوکارهای نوپا باید در بخش تحقیق و توسعه مورد توجه قرار دهند، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مهمترین سرمایه و دارایی هر سازمانی، نیروی انسانی متخصص و کارآمد آن است. مدیریت استراتژیک منابع انسانی به معنای برنامهریزی بلندمدت و هدفمند برای جذب، نگهداشت، آموزش و انگیزش نیروی انسانی است.
کسبوکارهایی که به توسعه سرمایه انسانی خود توجه ویژهای دارند، اغلب از رشد و بالندگی بیشتری برخوردار خواهند بود. زیرا کارکنان متخصص و متعهد هستند که محرک اصلی نوآوری، بهرهوری و در نهایت مزیت رقابتی برای سازمان بهشمار میروند.
در کشورمان ایران نیز با توجه به ویژگیهای خاص فرهنگی و اجتماعی، مدیریت منابع انسانی اهمیت دوچندانی مییابد. توجه به نیازهای کارکنان، ایجاد انگیزههای معنوی، تعامل سازنده مدیر-کارمند و مواردی از این دست، نقش مهمی در بهرهوری و دلسوزی نیروی انسانی داشته و میتواند موجب پویایی و شکوفایی کسبوکارها در ایران شود.
در مجموع میتوان چنین نتیجه گرفت که موفقیت بلندمدت و پایداری هر سازمانی به نیروی انسانی توانمند و متخصص آن بستگی دارد. بنابراین سرمایهگذاری در جذب، نگهداشت و توسعه سرمایههای انسانی، یکی از مهمترین راهبردهای مدیران آیندهنگر بهشمار میرود. توجه به این مهم میتواند ضامن بقا، پویایی و دستیابی کسبوکارها به موفقیتهای بلندمدت باشد.
چابکی سازمانی به معنای توانایی سازمان برای شناسایی تغییرات محیطی و واکنش سریع و موثر به این تحولات است. چابکی سازمانی شامل چابکی در حوزههای استراتژی، فرآیندها، ساختار سازمانی، منابع انسانی و فرهنگ سازمانی است.
در دنیای امروز که با تحولات بسیار سریع و مداوم در فناوری، سلایق مشتریان، ظهور رقبای جدید و غیره مواجه هستیم، چابکی سازمانی یک ضرورت انکارناپذیر برای بقا و رشد کسب و کارها محسوب میشود.
سازمانهای چابک به سرعت نسبت به رقبا متوجه تغییرات محیطی شده و با واکنش سریع و منعطف، خود را با این تحولات هماهنگ میکنند. چنین سازمانهایی با حداقل هزینه و زمان، مزیت رقابتی خود را حفظ کرده و در مسیر رشد و موفقیت پایدار باقی میمانند.
نشانههای یک سازمان چابک
از مهمترین نشانهها و ویژگیهای سازمانهای چابک میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
رشد کسب و کار تعالی آن مسیری پرفراز و نشیب است که طی آن صاحبان کسبوکار با فراز و نشیبهای فراوانی مواجه میشوند. اما آنچه مسلم است اینکه با برنامهریزی صحیح مبتنی بر شناخت عمیق عوامل تأثیرگذار، میتوان این مسیر را با آگاهی و اطمینان بیشتری طی کرد.
در پایان حتما چند سوال از خودمان بپرسیم و تلاش کنیم با راهنمایی این مقاله جوابهای مخصوص رشد کسب و کار خودمان را در آنها پیدا کنیم.
ما از نوآوری و پیشرفت های جدید در فناوری و تجارت حمایت میکنیم، ما خدماتی را ارائه می دهیم که سلامت، ایمنی، کیفیت و مدیریت را بهبود میبخشد. به این ترتیب ما به موفقیت بیشتر مشتریان و ذینفعان خود کمک میکنیم و همچنین عملکرد ما موجب اعتماد بیشتر به محصولات و خدمات ارائه دهندگان و ایجاد زنجیره های ارزش افزوده جهانی در جریان کالا میگردد، تلاش ما کیفیت بالاتر زندگی را ایجاد مینماید.
توسعه راه حل هایی برای رشد و ارتقاء سازمان ها به صورت پایدار است، ما معتقدیم که پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی به طور ذاتی باهم در تعامل هستند.
ما عملکرد محور هستیم و مسئولیت های خود را میپذیریم و اشتباهات را فرصت هایی برای انجام بهتر آن در نظر می گیریم،جهت گیری عملکرد های ما، مرجع رضایت مشتریان و موفقیت کار ما است.
آدرس: میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، خیابان سلیمان خاطر، ساختمان 37 طبقه 5 واحد 1
تلفن: 02188847964 – 02188847669