موضوع مقاله

بهبود سلامت فردی و سازمانی

سلامت سازمانی یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در پیشرفت سازمان‌هاست. این مفهوم به وضعیت عمومی یک سازمان، از لحاظ روحی، اجتماعی و ارتباطی مرتبط است. این وضعیت شامل مواردی همچون رضایت کارکنان، سطح استرس، روابط بین همکاران و کیفیت محیط کاری می‌باشد. در یک سازمان سالم، کارکنان احساس رضایت و تعهد به کار می‌کنند، روابط بین همکاران سالم و مؤثر است، سطح استرس پایین بوده و محیط کاری انعطاف‌پذیر و اطمینان‌بخش است. سلامت سازمانی به طور کلی به بهبود عملکرد سازمان در جنبه‌های مختلف و کاهش نرخ حضور و غیاب کارکنان منجر می‌شود. سلامت سازمانی می‌تواند به عنوان عاملی کلیدی در موفقیت و پایداری یک سازمان محسوب شود و تأثیرات گسترده‌ای بر کارکنان، کارآیی آن‌ها و عملکرد سازمانی داشته باشد.

سلامت سازمانی چیست؟

سلامت سازمانی ظرفیت یک کسب‌وکار برای تطبیق با دنیایی است که همواره در حال تحول است.

 

به توانایی یک سازمان برای برآمدن از عهده تغییرات و ادامه عملکرد همراه با فرهنگ سازمانی با کارایی بالا، سلامت سازمانی گفته می‌شود. 

 

امروزه محیط کسب‌وکار همواره در حال تغییر است. بسیاری از شرکت‌ها در صنایع مختلف در شرایط دشوار اداره می‌شوند. در سال ، آمار نشان داد نزدیک به  از سازمان‌ها نوعی از اختلال را تجربه کرده‌اند؛ کسب‌وکارهایی به علت فقدان استعداد، افت تقاضای مشتری یا مقررات جدید به چالش کشیده شده‌اند. اینکه چقدر خوب نسبت به این چالش‌ها واکنش نشان دهید به سامت سازمانی شما بستگی دارد.

پاتریک لنچیونی (Patrick Lencioni)، نویسنده در حوزه مدیریت کسب‌و‌کار، بر این باور است که بزرگ‌ترین مزیتی که هر شرکت می‌تواند از آن بهر‎مند شود سلامت سازمانی است. متأسفانه اکثر رهبران، مشغول شدن با دنیای داده‌محور هوش سازمانی را به سلامت سازمانی ترجیح می‌دهند. مشکل این است که بدون سلامت سازمانی خوب، هوش سازمانی دچار ضعف خواهد شد.

سازمان زمانی سالم است که بی کم‌وکاست، باثبات و کامل باشد. وقتی مدیریت، فعالیت‌ها، استراتژی و فرهنگ آن همگی با هم تناسب داشته و دارای منطق باشند. وقتی کمترین اعمال سیاست و کمترین سردرگمی، درجات بالایی از اخلاق و بهره‌وری و کم‌ترین نرخ ریزش را بین کارکنان خوب داشته باشید، به سلامت سازمانی دست یافته‌اید.

 

۵ عنصر سلامت سازمانی

۱. ارزش‌ها: ارزش‌ها برای سازمان مانند قطب‌نما هستند. ارزش‌ها زیربنای هرآنچه هستند که در سازمان ساخته می‌شود. خواه ارزش‌ها به‌طور واضح شناسایی شده باشند یا نه، در رفتار و اخلاقیات کارکنان نهادینه شده‌اند. شناسایی آن‌ها نیمی از راه است که به دست‌یابی به سلامت سازمانی کمک می‌کند.

۲. اهداف: سازمانی که می‌خواهد به سلامت سازمانی دست یابد، باید اهداف خود را اظهار کند. اهداف، «چرایی» پشت هر کاری است که سازمان انجام می‌دهد. بدون یک علت وجودی واضح، سازمان برای مشخص‌کردن مأموریتش با چالش مواجه می‌شود. با یک چرا، چه‌چیزی و چگونه واضح، سازمان می‌تواند به ارزش پیشنهادی خود دست یابد؛ چیزی که باعث می‌شود سازمان در آنچه ارائه می‌کند متمایز باشد.

۳. افراد: ارزش‌ها باید یک بنچ‌مارک باشند که برای اندازه‌گیری تناسب افراد جدید با سازمان استفاده می‌شوند. افرادی که با آن‌ها مصاحبه می‌کنید باید شما را به یاد کارکنانی بیاندازند که نماینده ارزش‌های سازمان شما هستند.  شباهت نداشتن یک متقاضی به اعضای کنونی تیم، زنگ خطری برای سلامت سازمانی است. سازمان‌هایی که تجربه و مهارت‌های افراد را بالاتر از ارزش‌ها قرار می‌دهند، خود را به مخاطره می‌اندازند و فرهنگی را شکل می‌دهند که در آن، خودپسندی حکم‌رانی می‌کند.

۴. شرکا: درست مانند استخدام افراد در تیم، باید هنگام انتخاب شرکای تجاری به همراستا بودن ارزش‌ها اهمیت دهید. ممکن است غیرمنطقی باشد که قبل از شایستگی‌ها، به همراستا بودن فرهنگ‌ها و ارزش‌های سازمانی توجه کنید، اما این کار در نهایت برای سازمان شما سودآور خواهد بود.

۵. برنامه‌ریزی: برنامه بلندمدت باید مأموریت شما را به واقعیت تبدیل کند. هر کاری که در این روز، این هفته، این ماه و این فصل انجام می‌دهید باید این پرسش را درون خود داشته باشد: کاری که اکنون در حال انجام آن هستیم، چگونه سازمان را در راستای دست‌یابی به برنامه بلندمدتش حمایت می‌‌کند؟ اگر پاسخ شفافی پیدا نکردید، روی کار درستی تمرکز نکرده‌اید. هر چیزی که سازمان را به مأموریتش نرساند، تنها یک حواس‌پرتی است.

قواعد سلامت سازمانی

یک سازمان چه باید بکند تا سالم شود؟ ساختن سازمانی سالم به تلاشی موشکافانه و زیاد نیاز دارد. لنچیونی الگویی با ۴ قاعده برای سلامت سازمانی تهیه کرده است:

قاعده ۱: تیم رهبری منسجمی بسازید

اگر افرادی که مدیریت تیم را بر عهده دارند از نظر رفتاری منسجم نباشند، سازمان به تنهایی نمی‌تواند سالم باشد. در هر نوع از سازمان، از کل سازمان گرفته تا دپارتمانی از آن، از شرکتی کوچک و کارآفرین گرفته تا یک کلیسا یا مدرسه، سوء عملکرد در رأس آن ناگزیر منجر به عدم سلامت سازمانی در سرتاسر آن می‌شود.

مدتی پیش یکی از کارکنان سازمان برگه استعفای خودش را روی میز گذاشت. این فرد در زمینه آی تی فعالیت دارد و کار او برای ادامه فعالیت سایت شرکت بسیار مهم است. او چند وقت پیش بسیار استرس داشت و حتی یکبار در سازمان شروع به داد زدن و گریه کردن کرده بود. برای من هم عجیب بود که یک مرد جلو دیگران گریه کند و خودش را از حال به زمین بزند. جالب تر این بود که بخش مدیریت و دیگر افراد سازمان در پشت سر او فقط او را مسخره کردند و مدام می گفتند چقدر یک آدم می تواند ضعیف باشد که در برابر دیگران از این قبیل کارها بکند. هیچ اقدامی جهت بهبود او از ماه پیش صورت نگرفت و اکنون او سازمان را ترک کرد. شاید به دید بسیاری از مدیران همان بهتر که رفت چرا که سازمان ما نیازی به آدم های روانی و دیوانه ندارد. اما حداقل من می توانم تایید کنم که تا حدود 5 ماه فعالیت های سایت فروشگاهی شرکت مختل شد و حسابی سازمان ضرر دید چرا که نیروی مناسب برای بخش آی تی پیدا نمی شد. اگر از من بپرسید می گویم این مدیران ایرانی باید حسابی آموزش ببینند. سلامت روان کارکنان کارکنان یکی از موضوعات اساسی روانشناسی صنعتی و سازمانی است. در ادامه راهکارهایی را برای بهبود آن در سازمان ارایه می دهم. پس همراه کیارا آکادمی تا انتهای این آموزش باشید.

سلامت روان کارکنان

 

سلامت روان کارکنان

امروزه بسیاری از سازمان ها به موضوع سلامت روان اهمیت بسیاری می دهد چرا که در صورت بی توجهی به این موضوع سازمان ها نیروی انسانی فعال خود را از دست خواهند داد یا میزان رضایت و عملکرد آنان خواهش خواهد یافت. با یک گزارش در مورد سلامت روان در سازمان ها بحث خودم را شروع می کنم. طی یکی از بررسی های های اخیر روانشناسی صنعتی و سازمانی، نزدیک به دو سوم کارکنان (63٪) که در نظرسنجی APA در سال 2022 با موضوع استرس در آمریکا شرکت کرده بودند، اعلام کردند که زندگی آن ها برای همیشه با همه گیری COVID-19 تغییر کرده است. بسیاری این موارد را گزارش دادند:

  • سلامت روان آن ها نسبت به گذشته بدتر شده
  • فعالیت بدنی کمتر
  • خواب آشفته افزایش یافته
  • افزایش عادات ناسالم مثلا سیگار کشیدن و….. افزایش داشته

در کل باید اشاره کرد که همه این موارد بر سلامت و رفاه کارکنان، محیط محل کار و بهره وری سازمانی تأثیر دارد. به عنوان یک مدیر در سازمان، احتمالاً تا کنون باید متوجه شده باشید که روی رفاه کارکنان خود سرمایه گذاری کنید.

تعریف سلامت روان

 

تعریف سلامت روان

سلامت روان یکی از مفاهیم اساسی در روانشناسی صنعتی و سازمانی است که برای توصیف ارزیابی روانشناسی و بالینی از وضعیت سلامت روانی اشخاص به کار می رود. در این مفهوم کارشناس به تشخیص و ارائه درمان مناسب برای بهبود وضعیت روان فرد می‌پردازد.

  • تعریف انجمن روانپزشکی آمریکا: سلامت روان یعنی عملکرد موثر در کارهای روزانه که این کارهای روزانه شامل امور شغلی، تحصیلی و کارهای معمول روزانه می‌شود.
  • تعریف سازمان جهانی بهداشت: سلامت یعنی رفاه جامع جسمی، روانشناختی و اجتماعی

اهمیت سلامت روان کارکنان

 

محل کار جایی است که بسیاری از افراد هر هفته بیشتر ساعات بیداری خودشان را در آن می گذرانند. اغلب ساختاریافته ترین و کنترل شده ترین محیط در زندگی افراد همین محیط کاری آن ها است. به این ترتیب، محل کار یک محیط حیاتی برای بهبود و حمایت از سلامت روان افراد است. باید بدانید کمک به کارکنان برای مدیریت استرس شغلی که به طور روزانه تجربه می کنند و مقابله با چالش های اجتناب ناپذیری که بر سلامت روان آن ها تأثیر می گذارد نیاز به هزینه، زمان و انرژی دارد. اما شواهد تجربی و نتایج تحقیقات نشان می دهد که هزینه نکردن برای رفاه روانی کارکنان اغلب بسیار هزینه بیشتری برای سازمان به بار می آورد. بر اساس بررسی روانشناسان صنعتی و سازمانی کارمندانی که سطح استرس بالایی را در محل کارشان تجربه می کنند، بیشتر احتمال دارد از کار خود دست بکشند و استعفا بدهند یا در حین کار تعهد کمتری از خود نشان دهند، که می‌تواند بر نتیجه عملکرد سازمانی افراد تأثیر منفی بگذارد. یک تحلیل در سال 2017 در آمریکا نشان داد که هزینه تخمینی استرس شغلی ممکن است به 187 میلیارد دلار برسد که 70 تا 90 درصد از این ضررها ناشی از کاهش بهره‌وری است. پس می توان گفت بی توجهی به موضوع سلامت روان کارکنان می تواند با تاثیر مستقیم بر کاهش بهره وری سازمانی ضرر های زیادی را به سازمان های ایرانی وارد کند.

بررسی سلامت روان کارکنان

میزان سلامت روان کارکنان که گاهی اوقات به واسطه محیط های کاری استرس زا یا غیرحمایت کننده کاهش می یابد، می تواند به همان اندازه برای کارفرمایان پرهزینه باشد. مرکز بهداشت روانی محل کار بنیاد انجمن روانپزشکی آمریکا گزارش داده است که هزینه افسردگی به تنهایی برای اقتصاد ایالات متحده بیش از 210 میلیارد دلار به صورت سالانه ضرر وارد کرده است که این امر به خاطر افزایش غیبت های شغلی کارکنان و کاهش بهره وری سازمانی است. بنا به تحقیقات افسردگی برای کارفرمایان 17 دلار به ازای هر کارمند در سال به خاطر پرداخت های مربوط به مرخصی از کار افتادگی هزینه دارد. افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی نیز بیشتر در معرض مشکلات بالقوه پرهزینه سلامت جسمانی خود هستند. در ایران آمارهای دقیقی در این زمینه تولید نشده است. بنا به برخی از گزارش ها فقط در شهر تهران حدود به ۳۴ درصد از جمعیت دارای افسردگی می باشند. برخی از آمارها (لزوما دقیق نیست) از درگیری حدود نیمی از مردم ایران با افسردگی خبر می‌دهند. رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران می‌گوید افزایش افسردگی در میان دانشجویان بیش از دیگر افراد کشور می باشد.

ارتقا سلامت روان کارکنان

 

اقدامات مثبت و حمایتی در محل کار، می تواند سلامت جسمی و روانی کارکنان، روحیه کارکنان شرکت و در نتیجه عملکرد سازمانی را تقویت کند. نظرسنجی کار و رفاه APA در سال 2021 نشان داد افرادی که در طول روز کاری احساس تنش یا استرس می‌کنند، بیش از سه برابر احتمال دارد بگویند که قصد دارند به دنبال شغل دیگری بگردند، در حالی که کارمندانی که احساس حمایت می‌کنند احتمال بیشتری برای ماندن در سازمان خود را دارند و این باعث کاهش هزینه‌هایی مثل استخدام مجدد نیروهای سازمانی می‌شود. ایجاد یک محیط کاری مثبت و در دسترس قرار دادن منابع سلامت روان نیز می تواند به جذب استعدادهای برتر به سازمان شما کمک کند به ویژه در زمان کمبود نیروی کار متخصص که چالش همه سازمان های ایرانی است.

روش های بهبود سلامت روان کارکنان

 

تحقیقات روانشناسی صنعتی و سازمانی در محیط های کاری از پنج روش مهم و ضروری پشتیبانی می کند:

آموزش مدیران برای ارتقای سلامت و رفاه

 

مدیران و سرپرستانی که مستقیماً با کارکنان کار می کنند، کلید اجرای و حفظ خط مشی ها و رویه های شما و ایجاد یک محیط کلی حمایتی هستند. مدیران سطح متوسط اغلب تعیین می کنند که آیا کارکنان واقعاً می توانند از مزایا و منابعی که سازمان شما ارائه می دهد استفاده کنند؟ تحقیقات تأثیر آموزش سرپرست و مدیر را برای ارتقای سلامت و سلامت روان کارکنان نشان می دهد. آموزش این که سرپرستان چگونه از کارمندان حمایت کنند و علائم استرس و مسائل مربوط به سلامت روان را تشخیص دهند به کاهش جابجایی و غیبت کمک می کند. تحقیقات نشان می‌دهد رهبرانی که حتی سه ساعت آموزش آگاهی از سلامت روان (MHAT) دیده اند، نگرش‌های مثبتی در مورد سلامت روان و انگیزه بالاتری برای ارتقای سلامت روان در محل کار گزارش می‌دهند. در کل باید نشان دهید مراقبت از کارمند اولویت بالایی برای شما دارد. این آموزش ها می تواند شامل این موارد باشد:

آموزش مدیران در مورد تعادل بین کار و زندگی

روزی با یکی از مدیران سخت کوش در ارتباط بودم. او توانسته بود در ایران موفقیت های بزرگی را بدست اورد. او همیشه توصیه ای که حالت نوعی دستور نیز به خود می گرفته به کارکنان می داد و آن این بود که حتی در روزهای استراحت مانند جمعه نیز برای سازمان کار کنید. البته که برای او چنین کار کردنی لذت بخش بود ولی بیشتر افراد بعد از مدتی دچار خستگی می شدند یا از دیگر جنبه های زندگی خود باز می ماندند. مدیر می تواند به کارکنان کمک کند تا مسئولیت ها و اهداف کار و زندگی خود را بهتر مدیریت کنند و عملکرد شغلی و رضایت کارکنان را بهبود بخشند. مطالعه‌ای در موسسه ملی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای آمریکا (NIOSH) بر روی برنامه سلامت کلی کارگران نشان داد که آموزش رهبری، رفاه شخصی و شغلی کارکنان را بهبود می‌بخشد (یعنی این برنامه رضایت شغلی را افزایش می‌دهد و قصد ترک شغل را نیز کاهش می‌دهد).

آموزش مدیران در شیوه‌های ارتقای سلامت جسمی و روانی

این مورد نیز می‌تواند به آن ها کمک کند. یک مطالعه نشان داد که رهبران ارتش ایالات متحده که به طور تصادفی به آموزش در مورد اهمیت خواب اختصاص داده شده بودند، نه تنها عادات خواب خود را بهبود بخشیدند، بلکه این پیشرفت ها را به سربازان خود نیز منتقل کردند. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که آموزش رهبری که شامل ارتقای خواب می‌شود، می‌تواند هزینه های سازمانی را کاهش دهد و رضایت شغلی را بهبود بخشد.

آموزش های برابری و تنوع

این موارد نیز با حمایت از سلامت روان کارکنان مرتبط است. روانشناسان صنعتی از رهبران و مدیران می‌خواهند که:

  1. سیاست‌ها و شیوه‌های فراگیر سازمان‌شان را درک کرده و اجرا کنند
  2. از دیدگاه‌های گوناگون استقبال کنند
  3. یک محل کار از نظر روانی ایمن را پرورش دهند

یک جو کاری دلپذیر و ایمن باعث ایجاد اعتماد در بین رهبری و کارکنان می شود، به رضایت شغلی کمک می کند و به به حداقل رساندن استرس مرتبط با شغل کمک می کند. سازمان ها باید مدیران و سرپرستان را برای درک طیف وسیعی از مزایا و برنامه های بهداشتی و پرورش کارکنان خود برای دسترسی به آن منابع راهنمایی کنند.

 

 

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
نام

پیام ارسال کنید

با ما در ارتباط باشید !

درباره ما :

لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطرآنچنان که لازم است و برای شرایط فعلی تکنولوژی مورد نیاز و کاربردهای متنوع با هدف بهبود ابزارهای کاربردی می باشد. کتابهای زیادی در شصت و سه درصد گذشته، حال و آینده شناخت فراوان جامعه و متخصصان را می طلبد تا با نرم افزارها شناخت بیشتری را برای طراحان  

خدمت ما :

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

پیوند مفید :

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

تماس با ما :

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.