موضوع مقاله

علت به وجود آمدن همایش

 

همایش چیست و هدف از برگزاری همایش چیست؟

هدف از وجود همایش چیست؟

مهمترین هدف برگزاری یک همایش و علت وجود همایش ایجاد یک فضای تبادل اطلاعات و افکار اعضای جامعه در موضوعات مختلف علمی و پژوهشی و بوجود آوردن فرصت های بررسی واکنش جامعه نسبت به آن موضوع و ایجاد تحولات اجتماعی می‌باشد.

برگزاری همایش

وقتی یک همایش با موضوعی خاص فراخوان می‌زند، افراد مرتبط با آن موضوع به دنبال رونمایی از فعالیت ها و دانش خود و ارائه مقالات مرتبط با آن موضوع هستند. این تلاش ها پدید آورنده ی قدم‌های موثری در جهت پیشرفت جامعه و رسیدن به تکامل بیشتر بوده. پس از ارائه مقالات و سخنرانی ها، چالش های ذهنی برای ارائه دهندگان مقاله و نیز برای شرکت کنندگان و وجود همایش و مخاطبان مقالات به وجود خواهد آمد که این خود زمینه ساز تحولات موثر در جامعه علمی است.

و جود همایش ارتباط مستقیمی با رشد و تحولات یک جامعه دارند. و وجود همایش  نشان دهنده آن است که آن کشور در حال واکنش و تحول در همان موضوع خاص می باشد.

بنابراین برگزارکنندگان همایش ها با هدف فراهم ساختن محیطی برای انتشار دستاوردهای نو، به تکاپو انداختن اعضای جامعه و افزایش فعالیت های آنها، تبادل اندیشه میان افراد، تحت تاثیر قرار دادن جامعه به منظور پیشرفت در آن زمینه خاص و مطرح ساختن فعالیت های موسسه برگزار کننده همایش اقدام به برگزاری همایش های مختلف می نمایند.

چنانچه اهداف فوق مورد توجه و هدف از وجود همایش این است که ، می توان انتظار داشت که همایش از سطح کیفی و کمی مناسبی برخوردار باشد. بنابراین پیش از شروع برنامه ریزی های همایش در نظر داشتن این موارد و توجه به آنها به شما کمک می کند تا یک و جود همایش موفق در پیش رو داشته باشید.

تقسیم بندی برگزاری همایش ها:

و جود همایش  را بر اساس پارامتر های مختلفی می توان تقسیم بندی کرد.

۱. انواع همایش ها از نظر گستردگی

  • و جود همایش  بین المللی
  • و جود همایش  منطقه ای
  • وجود همایش  ملی
  • وجود همایش  محلی
  • و جود همایش  سازمانی
  • مجامع سازمانی
  • همایش های درون گروهی

۲. انواع همایش ها از نظر موضوع ( تخصص )

  • همایش های تخصصی
  • همایش های نیمه تخصصی
  • همایش های عمومی

۳. انواع همایش ها از نظر توالی

  • همایش های ادواری و متوالی
  • همایش های غیر ادواری

۴. انواع همایش ها از نظر فراخوان دعوت

  • همایش های با فراخوان آزاد و عمومی
  • همایش های محدود و دعوتی

۵. انواع همایش ها از نظر نوع اجرا

  • و جود همایش  عادی
  •  و جود همایش  دارای جلسات همزمان
  • میزگردها
  • و جود همایش راه دور

۶. انواع همایش ها از نظر نوع برگزارکنندگان:

  • مجامع دانشگاهی
  • مراکز پژوهشی
  • انجمن های علمی و حرفه ای
  • سازمان ها و اداره های دولتی
  • سازمان ها، باشگاه ها و شرکت های غیر دولتی

 

 

چه چیزی یک رویداد را موفق می کند؟

عوامل بسیاری در موفقیت یک همایش یا کارگاه وجود دارد. به عنوان یک برگزارکننده، می توانید جزئیات ریز را ثبت کنید و محل برگزاری، پذیرایی یا ترتیب سفر مهمانان، همه را با دقت برنامه ریزی کنید چرا که ممکن است این موارد باعث موفقیت یا شکست همایش شما شود. با این حال مردم عموماً در همایش ها برای ایجاد ارتباط، تبادل ایده و توسعه کارحرفه ای خود شرکت می کنند. به همین دلیل جزئیات و کیفیت کارهای ارائه شده بسیار با اهمیت است.

انتخاب سخنران اصلی یا مدرس کارگاه به نام و مشهور، یکی از بهترین روش ها برای جذب افراد به رویداد شماست. وقتی افراد اسامی اشخاص معروف را می بینند، اشتیاق بیشتری برای حضور در آنها خواهند داشت. داشتن یک سخنران اصلی گمنام می تواند یک کنفرانس موفق را تحت الشعاع خود قرار دهد. همچنین یک همایش یا کارگاه مهیج و موفق دارای کار با کیفیت بالا است که به روش های ابتکاری به اشتراک گذاشته شده است. می توانید یک موضوع خاص را انتخاب کنید. بسیاری از برگزار کنندگان موضوعاتی کلی مانند “روندهای نوظهور در …” را انتخاب می کنند. این امر برای اطمینان از دریافت مقالات به تعداد زیاد است. داشتن مقاله های ارسالی زیاد، شانس انجام تحقیقات خوب را افزایش می دهد.

چرا باید همایش برگزار کنیم؟

ایده سازماندهی یک کنفرانس یا کارگاه کاملاً طاقت فرسا به نظر می رسد. با این حال، قبل از گفتن “نه”، مزایایی را که این کار برای شما به عنوان یک محقق دارد حتما در نظر بگیرید.

– رویدادها روشی عالی برای ایجاد ارتباط است و برگزاری آن شما را در مرکز توجه قرار می دهد. شما با همه سخنرانان در تماس خواهید بود و فرصتی برای تعامل شخصی خواهید داشت. این موضوع می تواند درها را برای ایجاد روابط شخصی باز کند که به شغل شما در آینده کمک می کند.

– برگزاری رویدادها می تواند به شما در پیشرفت مهارت هایتان کمک کند. ارتباطات، کار گروهی و سازماندهی، همه مهارت های ارزنده ای هستند که می توانند بعداً به پیشرفت شما کمک کنند.

– می توانید روند کار را کنترل کنید. البته این موضوع همیشه امکان پذیر نیست زیرا ممکن است سازمان های تأمین مالی خواسته های خود را داشته باشند. اما به عنوان برگزار کننده می توانید بر روی مقالات خاص یا تحقیقات در حال ظهور تمرکز کنید. شما می توانید از اشخاصی که فکر می کنید مورد توجه قرار می گیرند و در بحث در زمینه شما تأثیر بگذارند، استفاده کنید.

– اگر در امر برگزاری همایش فعال هستید، همچنین می توانید در ویرایش مقالات نهایی پذیرفته شده، نقش پررنگی داشته باشید. این می تواند سابقه انتشار مقاله شما را افزایش دهد.

 

 

 

 

نکات نهایی

جهت تأمین مالی همایش می توان راه های مختلفی را امتحان کرد. می توانید برای حمایت مالی از دولت، شرکت ها یا دانشگاه ها کمک بخواهید. بسیاری از کنفرانس ها برای جبران هزینه های برگزاری، هزینه ای جهت شرکت در آن را در نظر می گیرند. با این حال، مطمئن شوید که این هزینه منطقی و مطابق با سایر کنفرانس های مشابه در این زمینه است. در غیر این صورت، ممکن است با استقبال مواجه نشود.

برگزاری همایش و علل آن 

 

همایش یا سمینار (seminar) یک رویداد ویژه است که در آن تعدادی از افراد به دلیلی واحد جمع می‌شوند و معمولا هدف خاصی را دنبال می‌کند. خب، همه این را می‌دانیم. اما واقعا یک سمینار یا همایش موفق چه ویژگی‌هایی دارد و اصلا چگونه و چرا باید همایش برگزار کرد؟ به شکل کلی دلیل برگزاری یک همایش آموزش یا اطلاعات دادن به شرکت‌کنندگان در رابطه با یک موضوع مشخص است. در این مقاله به نحوه برگزاری یک همایش موفق می‌پردازیم. با ما همراه باشید. 

  •  هدف خود را بدانید 

یکی از گام‌های اولیه و اساسی در برگزاری سمینار مشخص کردن هدف آن است. باید بتوانید به این سوال پاسخی روشن بدهید که: چرا داریم این همایش را برگزار می‌کنیم؟ زمانی که این سوال پاسخ داده شد، باید بدانید که چه انتظاری از سمینار دارید. با توجه به این موارد می‌توانید یک برنامه خوب، کامل و عملی برای سمینار بچینید. بسته به هدف، نوع سمینار می‌تواند خیلی متفاوت باشد؛ مثلا یک سمینار می‌تواند روی کارگروهی و تیم‌سازی تمرکز کند، یا موضوعش جشن گرفتن یک اتفاق خاص مثل فروش سالانه بالا باشد، یا می‌تواند برای آموزش نیروهای استخدامی جدید تعریف شود. 

  • مشخص کنید که شرکت‌کنندگان شما چه کسانی هستند 

برای برگزاری سمینار باید به چند مورد دقت کنید. اول از همه، باید مشخص کنید که مخاطب هدف شما چه کسانی خواهند بود. این موضوع در برنامه‌ریزی سمینار تاثیر بسیاری دارد. مخاطب هدف شما هر کسی است که موضوع اصلی سمینار مستقیماً او را تحت تاثیر قرار دهد، به او مربوط باشد، یا به آن موضوع علاقه ویژه ای داشته باشد. همچنین می‌توانید مشخص کنید چه اطلاعاتی را می‌خواهید ارائه دهید و چه کسی قرار است آن را ارائه دهد. سپس باید مشخص کنید که چه افرادی مشتاق این اطلاعات هستند و یا به آنها نیاز دارند. و با توجه به محدوده سنی، شغلی و تحصیلات و …، بهترین راه برای انتقال آن اطلاعات به گروه مخاطبین هدف،‌چه راهی است؟ (پیشنهاد میکنیم مقاله نیکاوند درباره ۶ گروه مخاطبین را حتماً بخوانید)

  • پیش‌بینی بودجه داشته باشید 

حالا که مشخص شده هدف شما چیست، بحث سمینار در چه رابطه خواهد بود، و قرار است چه کسانی در سمینار شما شرکت کنند، لازم است که هزینه‌های برگزاری همایش را کامل بشناسید و برای بودجه خود برنامه‌ریزی کنید و ببینید که از چه منابعی می‌خواهید آنرا تامین نمایید. در این مرحله شما باید ببینید که نیاز به چه چیزهایی و چه هزینه‌هایی برای دستیابی به اهداف سمینار که در گام اول مشخص کردید وجود دارد. بنابراین لازم است اطمینان حاصل کنید که هزینه‌ها از آنچه پیش‌بینی کرده‌اید بیشتر نمی‌شوند. وگرنه برگزاری سمینار می‌تواند چالش برانگیز باشد، یا مجبور شوید برخی از الزامات را حذف کنید. پس بهتر است لیستی از تمامی امکانات لازم و ضروری برای برگزاری همایش تهیه کنید و طبق آن بودجه هر آیتم را مشخص سازید. پیشنهاد میکنیم یک محدوده قابل قبول (حداقل و حداکثر) برای هر مورد در نظر بگیرید. کمی بدبینانه پیش بینی کنید تا در عمل دچار مشکل نشوید.

  • تاریخ درست و مناسب را انتخاب کنید 

حالا زمان آن رسیده که بهترین تاریخ ممکن را برای برگزاری همایش‌تان مشخص کنید. لازم است تاریخی را انتخاب کنید که تمامی کسانی که برای شرکت در سمینار ثبت‌نام کرده‌اند بتوانند حضور پیدا کنند. در رابطه با تاریخ‌هایی که تعطیلات هستند باید دقت کنید که آیا احتمال دارد که شرکت‌کنندگان اکثرا در تعطیلات و سفر و … باشند یا خیر. همچنین یکی از کارهایی که می‌تواند کمک‌کننده باشد این است که از شرکت‌کنندگان بپرسید که چه تاریخی برای آنها مناسب است یا این کار را به صورت سیستماتیک (مثلا از طریق فرم‌های آنلاین) انجام دهید. در ضمن سوابق برگزاری سمینارهای قبلی در همین زمینه و موضوع، میتواند راهگشا باشد. معمولاُ برای موضوعاتی که مخاطب های اداری دارد، بهترین زمان روزهای آخر هفته است. و برای وبینارها،‌ بهترین زمان، وسط هفته و در ساعت های خارج از زمان اداری. 

  • محل مناسبی را انتخاب کنید 

به شکل کلی قبل از انتخاب محل، بد نیست بهترین سالن‌های برگزاری همایش را بشناسید. اما به طور کلی انتخاب محل مناسب برای برگزاری همایش باید طبق تعدادی معیارهای مختلف انجام شود. اولین معیار گنجایش محل برگزاری است. گنجایش به معنی تعداد افرادی است که یک محل می‌تواند در خود جای دهد. باید حواستان باشد که با توجه به تعداد افرادی که در سمینار شرکت می‌کنند، محل خیلی خفه و زیادی شلوغ، یا زیادی خلوت نباشد. حد تعادل بهترین حالت است. مورد دیگری که باید به آن دقت کنید محل سالن از لحاظ جغرافیایی است که باید دسترسی‌های مناسبی داشته باشد. مثلا در صورتی که می‌خواهید سمیناری را برای کارکنان شرکت خود ترتیب دهید، نباید دورترین سالن ممکن از دفتر را انتخاب کنید؛ بخصوص اگر خود افراد هزینه رفت و آمدشان را می‌دهند. پیشنهاد میکنیم چند گزینه را در نظر بگیرید و سپس حضوراً از محل بازدید کنید. توجه داشته باشید که چند عکس و تعدادی بروشور ممکن است شکل واقعی آن محل و امکانات و بقیه موارد به آن را به شما نشان ندهند. امکانات سالن، جای پارک، وجود فضای لابی برای پذیرایی، نزدیک بودن به پایانه های وسایل نقلیه عمومی، فرم سالن، و … جزئیات مهمی است که هریک میتواند بر حضور یا عدم حضور مدعوین تاثیر بسزایی بگذارد.

 

 

 
  • از ثبت‌نام آنلاین استفاده کنید 

این کار به شما کمک می‌کند حجم و بار کاری خود را به شدت کاهش دهید. بنابراین بهتر است دقت کنید که استفاده از بستر آنلاین ثبت نام همایش که به کار می‌برید راحت و کاربرپسند باشد و اکثر کارها به صورت خودکار انجام شود. همچنین محیط آنلاین از جمله وبسایت و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به تبلیغات شما و ثبت‌نام راحت‌تر و جذب مخاطبان بیشتر کمک کند. یکی از کاربردهای مهم «ثبت نام» اینست که تعداد حاضرین را بتوانید به درستی برآورد کرده و براساس آن، سایر تشریفات (منجمله پذیرایی و …) را برنامه ریزی نمایید.

  • کارها را زمانبندی و برنامه‌ریزی کنید 

مهم است که تمام کارها و فعالیت‌هایی که قرار است در همایش انجام شود را به ترتیب و با میزان زمانی که نیاز دارند برنامه‌ریزی کنید که نه زمان کم بیاورید و نه زیاد. همچنین بعد از برنامه‌ریزی زمانی کارها در سمینار لازم است که چند بار قبل از برگزاری همایش واقعی تمرین داشته باشید تا همه چیز در بهترین حالت و سر وقت انجام شود. در نظر داشته باشید که باید برای میان برنامه در سمینار، یک یا دو زمان استراحت به همراه امکانات پذیرایی در نظر بگیرید. همچنین لازم است درصدی خطا و زمان اضافه نیز در نظر بگیرید تا اگر مشکلی پیش آمد در مدیریت کارها و سمینار دچار مشکل نشوید. و اگر زمانی که در نظر گرفته‌اید را اضافه آوردید میتوانید از آن برای پرسش و پاسخ یا کارهای مفید دیگر استفاده کنید. 

  • ارتباطات و روابط عمومی مهم هستند 

این مورد به چند بخش تقسیم می‌شود: اول از همه مهم است که قبل از برگزاری سمینار از حضور شرکت‌کنندگان اطمینان حاصل کنید. بستر آنلاین ثبت نام می‌تواند این کار را به شکل خودکار انجام دهد. همچنین می‌توانید از سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای این کار استفاده کنید. اما قضیه به همین‌جا محدود نمی‌شود: لازم است بعد از برگزاری سمینار به شرکت‌کنندگان پیام دهید و از آنها بازخورد بگیرید و همچنین از طریق ایمیل یا از طرق دیگر از آنها بخاطر شرکت در همایش تشکر کنید. به قول معروف، برگزاری سمینار «نصف راه» است و ادامه ی راه تازه بعد از آن آغاز میشود!

 

لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
نام

پیام ارسال کنید

با ما در ارتباط باشید !

درباره ما :

ما از نوآوری و پیشرفت های جدید در فناوری و تجارت حمایت می­کنیم، ما خدماتی را ارائه می دهیم که سلامت، ایمنی، کیفیت و مدیریت را بهبود می­بخشد. به این ترتیب ما به موفقیت بیشتر مشتریان و ذینفعان خود کمک می­کنیم و همچنین عملکرد ما موجب اعتماد بیشتر به محصولات و خدمات ارائه دهندگان و ایجاد زنجیره های ارزش افزوده جهانی در جریان کالا می­گردد، تلاش ما کیفیت بالاتر زندگی را ایجاد می­نماید.

خدمت ما :

توسعه راه حل هایی برای رشد و ارتقاء سازمان ها به صورت پایدار است، ما معتقدیم که پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی به طور ذاتی باهم در تعامل هستند.

پیوند مفید :

ما عملکرد محور هستیم و مسئولیت های خود را می­پذیریم و اشتباهات را فرصت هایی برای انجام بهتر آن در نظر می گیریم،جهت گیری عملکرد های ما، مرجع رضایت مشتریان و موفقیت کار ما است.

تماس با ما :

آدرس: میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، خیابان سلیمان خاطر، ساختمان 37 طبقه 5 واحد 1
تلفن: 02188847964 – 02188847669