موضوع مقاله

ایمنی محیط کار و مدیریت سازمانی

 

امنیت و سلامت محیط کار

 

 

مدیریت ایمنی در محیط‌های کار پرخطر

طبق آماری که سازمان جهانی کار ارائه داده است، بیش از ۲.۵ میلیون کارگر هر ساله به دلیل تصادفات و بیماری‌های مربوط به محیط و شرایط کار می‌میرند.

نخستین هدف مدیریت ایمنی، ساختن فرهنگ ایمنی و سلامت در یک سازمان است و شیوه انجام آن، بررسی مستمر خطرات، به کار بردن روش‌های کنترل و پیشگیری و بهبود عملکرد مدیریت ایمنی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن افراد و همچنین آسیب دیدن محیط زیست است.

جلوگیری از بیماری‌ها و تصادف‌های مربوط به محیط کار، باید اولویت اصلی هر کسی در شغلش باشد، زیرا هزینه سالیانه‌ای که این تصادفات و خطرات به اقتصاد جهانی وارد می‌کنند، خود چیزی در حدود ۳ تریلیون دلار است.

مدیریت ایمنی چیست؟

مدیریت ایمنی مجموعه‌ای از فرایندها و روش‌هایی است که برای این منظور طراحی شدند که خطر‌های محتمل در محیط کار را شناسایی و از آنها پیشگیری کنند. مدیریت ایمنی بهترین روش‌هایی را ارائه می‌دهد برای کاهش یا از بین بردن این خطرات مناسب هستند و به کارکنان در محیط‌های کاری آموزش می‌دهد که چگونه در مواقع خطر و حادثه، پیشگیری‌های لازم را انجام داده و به خطرات محیطی پاسخ مناسب نشان دهند.

نیاز به مدیریت ایمنی در محیط کار

نیاز به مدیریت ایمنی از شرایط کاری خطرناک و دشوار در دهه‌های گذشته نشأت می‌گیرد، به‌ویژه در صنایع تولیدی و کارخانجات که در آنها کارکنان ابزار‌های ایمنی را لازم برای حفاظت از خودشان در برابر ماشین‌آلات و تجهیزاتی که با آنها کار می‌کردند در اختیار نداشتند.

این شیوه کار به نرخ بالای تصادفات در محیط کار منجر می‌شد و نتیجه آن آسیب دیدن و مرگ کارکنان بود. با گذر زمان کارکنان متوجه این نیاز شدند که باید نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند و دولت‌ها و ارگان‌های مدیریتی در شرکت‌ها، سازمان‌ها و کارخانه‌ها به این فکر افتادند که قوانین لازم برای کارفرمایان وضع کند تا به کمک این قوانین امنیت و سلامت کارکنان در محیط کار بهتر حفظ شود، بیمه درمانی آنها پرداخت شود و برای بیماری‌ها، صدمات، آسیب‌ها و مرگ‌ومیر مربوط به شرایط کار، به کارکنان یا خانواده آنها بیمه و غرامت پرداخت شود.

نخستین هدف مدیریت ایمنی، ساختن فرهنگ ایمنی و سلامت در یک سازمان است و شیوه انجام آن، بررسی مستمر خطرات، به کار بردن روش‌های کنترل و پیشگیری و بهبود عملکرد مدیریت ایمنی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن افراد و همچنین آسیب دیدن محیط زیست است.

چرا به مدیریت ایمنی نیاز داریم؟

طبق آماری که سازمان جهانی کار ارائه داده است، بیش از دوونیم میلیون کارگر هر ساله به دلیل تصادفات و بیماری‌های مربوط به محیط و شرایط کار می‌میرند. ارزیابی این سازمان نشان می‌دهد که جلوگیری از بیماری‌ها و تصادف‌های مربوط به محیط کار، باید اولویت اصلی هر کسی در شغلش باشد، زیرا هزینه سالیانه‌ای که این تصادفات و خطرات به اقتصاد جهانی وارد می‌کنند، خود چیزی در حدود ۳ تریلیون دلار است.

حفظ سلامت و ایمنی در محیط کار نیازمند آموزش و کسب اطلاعاتی است که کمک می‌کنند به اهداف زیر دست پیدا کنیم:

  • تضمین سلامت کارکنان و رفع تأثیر منفی کار بر آنها
  • ایجاد فرهنگ مثبت ایمنی که باعث افزایش امنیت، سلامت و رضایت کارکنان شود
  • مدیریت سلامت و امنیت محل کار به شیوه‌ای بهتر
  • تضمین سلامت کارکنان از طریق فناوری‌های پیشرفته و توسعه حرفه‌ای

 

بررسی تاریخچه حوادث

کارفرما با بررسی تاریخچه حوادث کاری در محیط شغلی مرتبط، می‌تواند مشکلات ایمنی و بهداشتی موجود را شناسایی کند.

بررسی موارد خاص
بررسی موارد خاصی مانند ابزارها، تجهیزات، مواد شیمیایی و … می‌تواند به کارفرما کمک کند تا به شناخت مخاطرات شغلی مربوط به موارد خاص دست پیدا کند.

مصاحبه با کارکنان
مصاحبه با کارکنان یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند به شناسایی نقاط ضعف و مشکلات ایمنی و بهداشتی در محیط کار کمک کند.

آنالیز محیط کار
بررسی و آنالیز محیط کار یکی از روش‌های موثر در شناخت مخاطرات شغلی به‌شمار می‌رود. به‌طور مثال، شناخت مناطق خطرناک در کارخانه، محل قرارگیری تجهیزات و خطوط برقی و یا مواد شیمیایی می‌تواند به کارفرما کمک کند تا خطرات مربوطه را شناسایی کرده و با پیشگیری از حوادث کاری سلامت و ایمنی شغلی کارکنان را تضمین کند.

رعایت اصولی ایمنی در محیط کار

رعایت اصولی ایمنی در محیط کار بسیار حائز اهمیت است. این موضوع می‌تواند به حفاظت از سلامت و ایمنی کارکنان، جلوگیری از وقوع حوادث و صدمات، همچنین بهبود بهره‌وری کارکنان کمک کند. گذشته از این موارد ایمنی در محیط کار منجر به حفاظت از تجهیزات و دارایی‌های کارفرما نیز می‌شود. در واقع می‌توان گفت، رعایت اصولی ایمنی در محیط کار می‌تواند هم به نفع کارکنان و هم به نفع کارفرما باشد.

رعایت اصولی ایمنی در محیط کار باید به صورت سیستماتیک و مداوم انجام شود تا بتواند به سلامت و ایمنی شغلی کارکنان و کاهش خطرات مرتبط کمک کند. از طرفی کارکنان نیز باید با رعایت اصولی ایمنی در محیط کار بخشی از مسئولیت‌های ایمنی را به عهده بگیرند.

به‌طور مثال کارکنان باید در محیط کارگاهی از تجهیزات ایمنی مانند کلاه، عینک، دستکش و کفش ایمنی استفاده کنند. همچنین باید از تجهیزات ایمنی استاندارد استفاده کرده و در صورت مواجهه با تجهیزات آسیب‌دیده یا نامناسب حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

تاثیر محیط کار بر سلامت جسمی و روانی کارکنان

سلامت جسمی و روانی یک فرد به‌طور قابل توجهی تحت‌تاثیر محیط کاری او است. محیط کار نامناسب می‌تواند بر سلامت جسمی کارکنان تأثیرات منفی داشته باشد. به‌عنوان مثال، ممکن است یک محیط کاری باعث ایجاد صدمات جسمی مانند آسیب به پوست، بیماری‌های تنفسی، بروز بیماری‌های قلبی و صدمات فیزیکی شود. همچنین محیط کار می‌تواند بر سلامت روانی کارکنان نیز تأثیرات منفی بگذارد.

به‌عنوان مثال، فشار کاری، نامناسب بودن شرایط کاری، عدم رضایت از شغل و یا اختلافات بین همکاران از مواردی هستند که بر سلامت روانی کارکنان تأثیرات منفی دارند. این تاثیرات منفی باعث افزایش استرس، اضطراب، افسردگی، خستگی، خشم و یا بی‌انگیزگی کارکنان می‌شود. برای کاستن از صدمات جسمی و روانی محیط کار باید محیط کاری به‌طوری طراحی شود که کارکنان را از اینگونه آسیب‌ها مصون دارد.

به‌طور مثال، باید تجهیزات ایمن، نور مناسب، شرایط صوتی مطلوب و سایر امکانات به‌کار گرفته شود تا شرایط انسانی استاندارد و ارتباطات صحیح بین همکاران به وجود بیاید.

 

 

 

سلامت و ایمنی شغلی برای سازمان شما چه معنایی دارد؟

در زمینه مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی، ایمنی در محل کار و حفاظت از سلامت ارتباط نزدیکی با هم دارند. هر دو یک هدف مشترک را دنبال می کنند: محافظت از کارکنان شرکت شما در برابر انواع خطرات مرتبط با کار.

این شامل تمام تأثیرات مرتبط با فعالیت کاری یا محل کار است که می تواند بر سلامت تأثیر بگذارد. برای مثال، استرس‌ها و فشارهای جسمی یا روانی یا خطرات در کار روزانه، مانند کار با مواد خطرناک، صدا یا تشعشعات، از جمله این موارد است. به عنوان یک قاعده کلی، مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی یک موضوع استراتژیک است و بنابراین مسئولیت مدیریت عالی است.

بهداشت و ایمنی شغلی

بهداشت و ایمنی شغلی شامل اقداماتی است که سازمان شما باید برای جلوگیری از حوادث و بیماری های ناشی از کار در محل کار انجام دهد. همچنین شامل شناسایی و حذف خطرات مرتبط با کار می شود. این اقدامات از چهار ستون مختلف تشکیل شده است که بر روی یکدیگر بنا می شوند:

 

ارزیابی ریسک

این روش اساسی برای شناسایی خطرات احتمالی استفاده می شود. از این یافته ها می توان اقدامات حفاظتی مناسب را با توجه به سیستم T-O-P تعریف و معرفی کرد. به عنوان مثال، یک خطر می تواند ناشی از اثرات فیزیکی ماشین ها یا از آموزش یا صلاحیت ناکافی کارکنانی باشد که آنها را کار می کنند. بر اساس، به عنوان مثال، §5 قانون ایمنی و بهداشت حرفه ای آلمان، هر شرکتی باید از ابتدا و در فواصل زمانی منظم ارزیابی ریسک را انجام دهد.

 

 

 

تعريف ايمني : ايمني عبارت از علم و هنر پيشگيری از حادثه و عوامل ايجاد حادثه است.

فرهنگ ايمني safety culture : فرهنگ ايمني محصول ارزش ها، گرايش ها، ادراکات، صلاحيت ها و الگو های رفتاری فردی و گروهي کارکنان است، که بوسيله آن ميزان تبعيت کارکنان از سبک و شیوه مديريت ايمني و بهداشت سازمان مشخص مي گردد. امروزه ۳ ديدگاه درباره فرهنگ ايمني بيان مي شود:

۱٫ديدگاه سخت افزاری: تا چند دهه قبل دانشمندان براي كنترل زيان و كاهش آمار حوادث معتقد بودند كه بايد موانع و حفاظت هاي بيشتري را براي دستگاه ها ساخت و يا ابزار و ماشين آلات ايمن تري را بوجود آورد ولي باز هم آمار حوادث صنعتي پايين نيامد!

۲٫ديدگاه نرم افزاری: در اين ديدگاه كنترل حوادث، كاهش ضايعات، آموزش بهتر تهيه رويه ها procedure، خط مشي ها، برنامه ريزي، مورد توجه قرار گرفت ولي باز هم تاثير چشمگيري در كاهش آمار حوادث نداشت

۳٫ديدگاه زيست افزاری: در اين ديدگاه انسان به عنوان عامل اصلي و تاثير گذار بر حوادث مورد توجه محققين قرار گفت پژوهشگران روي سيستم هاي ايمني – ايمني فرآيند و مديريت هاي نوینایمنی كار كردند تا بلکه بتوانند از احتمال و شدت بروز حوادث بکاهند. با توجه به اين كه انسان موجود پيچيده از لحاظ رواني و رفتاريست هنوز نکات مبهم زيادي وجود دارد كه در مورد اثر بخشي اين روش را قضاوت سخت کرده است.

تولیدی ایمن گستر دانیال؛ سال‌هاست که به تولید و توزیع انواع تجهیزات ایمنی مانند لباس کار، کفش ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش ایمنی، انواع بادگیر‌های ضدآب، پوتین سربازی و.. مشغول به فعالیت می‌باشد. خوشبختانه تولیدات ایمن گستر مورد توجه سازمان‌ها، ارگان‌ها و شرکت‌های زیادی در سراسر ایران قرار گرفته است. این مراکز انواع تجهیزات ایمنی مورد نیاز خود را، به‌صورت کلی یا جزئی از این فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند.

آموزش ايمني :

يکي از عوامل كليدي در ایمنی و بهداشت محیط کار، آموزش ايمني است. به منظور اداره يك برنامه موفق شركت كنندگان بايد در رابطه با مفاهيم، وظايف و مسؤليت هاي مناسب مرتبط با ايمني سيستم و ایمنی و بهداشت محیط کار آموزش ببينند. آموزش ويژه اي براي مديريت، اعضاي گروه كاري ايمني، بازرسان، كنترل كنندگان، تکنسين ها، مهندسان و همه كساني كه در هدايت اين برنامه فعاليت دارند، مورد نياز است. اولين گام آماده سازي براي آموزش يك گروه، اجراي آناليز نيازهاي آموزشي است.

اصول ايمني

ايمني يك كارگاه به موارد ذيل بستگي دارد:

  • – محل كار ايمن: محل كار ايمن از ورودي و خروجي هاي مطمئن برخوردار است. ساختمان ها و تاسيسات داراي مقاومت كافي در مقابل شرايط معمول و غير معمول و اضطراري مثل زلزله، سريل و غيره مي باشند. راه اندازي، بهره برداري و متوقف كردن دستگاه ها و تاسيسات به گونه اي است كه براي سلامت افراد و محيط زيست خطري ندارد.
  • – تناسب توانايي ها و لياقت كاركنان با وظائف محوله: علاوه برآنکه لازم است كاركنان از نظر فيزيکي و ذهني توانايي انجام امور روزمره و برخورد با حوادث احتمالي را داشته باشند بايستي به طور مداوم تحت آموزش هاي توجيهي شغلي قرار گيرند.
  • – نظارت و مميزي مداوم سيستم هاي ايمني: اگرچه رعايت مسائل ايمني در طراحي هاي اوليه از اهميت بالايي برخوردار است و اگر طرحي ذاتا ايمن نباشد براي ايمن كردن آن بايد چندين برابر هزينه كرد ولي رعايت این اصول در طراحي اوليه كفايت نمي كند و در تمامي مراحل اجرا تا انتها بايد مسائل ايمني پياده شود.
  • – مطالعات پژوهشي در مورد اتفاقات و حوادث: در پي هر حادثه و خسارت پيش از آن که به فکر پيدا كردن مقصرين و اعمال مجازات باشيم بايد در انديشه يافتن و رفع نقاط ضعف سيستم بود تا بتوان از تکرار حادثه جلوگيري نمود.
  • – مشاركت كاركنان و ايجاد انگيزه در كل سيستم: ايمني تنها در صورتي قابل حصول است كه علاوه بر ايجاد محل كار ايمن، تدارک سيستم هاي ايمني همه نيروها از آگاهي و انگيزه كافي براي رعايت اصول ايمني برخوردار باشند. بسياري از حوادث براثر غفلت يک نفر اتفاق مي افتند اگر چه همگي در عواقب وخيم آن سهيم اند.

 

 

برخي از خطرات و مخاطرات مهم ايمني و بهداشت شغلي

  • الف ) سقوط اشياء
  • ب ) سقوط افراد
  • ج ) تشعشعات خطرناک ( نظير راديوگرافي )
  • د ) آلودگي محيط كار ، رستوران ها و دستشويي ها
  • ه ) برق گرفتگي
  • و ) آتش سوزي
  • ز ) بلاياي طبيعي
  • ح ) كار با ماشين آلات خطرناک نظير پرسها، اره ها و ماشين كاري
  • ط ) مواد خطرناک و سمي اعم از مايع، گاز و جامد
  • ي ) حمل و نقل افراد و اشياء
لطفاً برای تکمیل این فرم، جاوا اسکریپت را در مرورگر خود فعال کنید.
نام

پیام ارسال کنید

با ما در ارتباط باشید !

درباره ما :

ما از نوآوری و پیشرفت های جدید در فناوری و تجارت حمایت می­کنیم، ما خدماتی را ارائه می دهیم که سلامت، ایمنی، کیفیت و مدیریت را بهبود می­بخشد. به این ترتیب ما به موفقیت بیشتر مشتریان و ذینفعان خود کمک می­کنیم و همچنین عملکرد ما موجب اعتماد بیشتر به محصولات و خدمات ارائه دهندگان و ایجاد زنجیره های ارزش افزوده جهانی در جریان کالا می­گردد، تلاش ما کیفیت بالاتر زندگی را ایجاد می­نماید.

خدمت ما :

توسعه راه حل هایی برای رشد و ارتقاء سازمان ها به صورت پایدار است، ما معتقدیم که پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی به طور ذاتی باهم در تعامل هستند.

پیوند مفید :

ما عملکرد محور هستیم و مسئولیت های خود را می­پذیریم و اشتباهات را فرصت هایی برای انجام بهتر آن در نظر می گیریم،جهت گیری عملکرد های ما، مرجع رضایت مشتریان و موفقیت کار ما است.

تماس با ما :

آدرس: میدان هفت تیر، خیابان بهارشیراز، خیابان سلیمان خاطر، ساختمان 37 طبقه 5 واحد 1
تلفن: 02188847964 – 02188847669